Tabungan

Wednesday, February 6, 2013

Ayam butter milk

Ni resepi ni saya ambik dari internet tapi ada tambah beberapa bahan sikit.Actually saya sudah kebuntuan nak masak resepi apa untuk anak-anak...so,semalam lepas balik dari pos barang-barang saya terus masak ni.Untuk abah diaorang masak lauk lain..sebab abah tak gemor yang macam pelik-pelik ni.Hahahaha.....


Bahan-bahan

Isi ayam (dipotong saiz cute-cute untuk memudahkan anak-anak makan) agak-agak lah yer isi ayam tu.
Susu cair
Halia 1 cm (ditumbuk halus)
Bawang merah 3 ulas (ditumbuk halus)
Bawang putih 4 ulas (ditumbuk halus)
Cili padi suka hati (kalau jamu anak-anak jangan letak,saya asingkan dulu untuk anak-anak)
Buttercup (2 sudu)
Tepung goreng rangup saya guna JOGI
Secubit garam
Daun kari

Cara-cara
Isi ayam lumurkan denga tepung goreng rangup Jogi.Dah masak dan garing ketepikan dulu.Sekarang masakkan pulak kuahnya.Cairkan buttercup dalam kuali,masukkan bahan yang ditumbuk gorang naik bau,masukkan susu cair (sukatan suka hati,kalau nak cair sedikit lebihkan susu cair tersebut) kacau bahan biar sebati dan sedikit pekat kemudian masukkan  isi ayam,daun kari dan secubit garam.Kacau lagi dan kemudian bila ayam sudah masak ,bolehlah ditutup apinya.Curahkan keatas ayam goreng tadi.Ok dah boleh makan.Yummy...




Ini lah rupa ayam butter milk percubaan saya yang pertama kali memasaknya
v
v
v
v



No comments: