Tabungan

Friday, March 8, 2013

Nendaku

Kali ni nak berkongsi cerita mengenai nenek saya..bagi oarag utara seperti saya ni..kami panggil  "tok". Tok saya pandai masak.Apa yang dia  masak mesti rasa sedap ..sedap gila kot kan.Hahahaha...sup ayam dia pun sedap.Hairan..padahal dia masak semua guna bahan-bahan yang sama macam kita dok masak tu....tapi rasanya sedap sangat.Mungkin dia masak dengan penuh kasih sayang sebab tu rasa sedap kan??Karipap??hah tok jugak pandai buat karipap..rasanya memang sedap GILA ok.Kalau  nak jalan jauh-jauh atau ada anak cucu yang balik ,tok mesti buatkan karipap..buat frozen lagi.Nak bagi  anak cucu makan katanya.Sambal sotong tok pon sedap...walaupun tok tak makan sotong.Haishhh..banyaknya yang sedap-sedap sebenarnya tapi kang ada yang menitik air liur.Hahahaha...

Sedih sangat,sekarang ni dia dah kurang sihat..nak berjalan pun dah tak larat.Jalan-jalan dalam rumah ja la..hari tu last masa dia datang rumah kat Shah Alam ni sempat jugak bawak jalan-jalan.Kesian tok...tak pa yang penting tok masih larat beribadat..tu yang penting.Saya jugak rasa tak terkilan...dapat bawak tok mai (actually parents saya yang bawak kan) rumah -rumah yang saya duduk di perantauan ni dari zaman belajar ,zaman bujang ,kerja dan dah kawin dan beranak.Tok jugak pernah pergi tempat saya bekerja dulu.Ni merupakan memori terindah saya yang tak akan saya lupa.

Masa bersalin anak sulung dan yang pertama saya tok lah yang jaga saya bila mak keje.Banyak pantang larang tapi memang untuk kebaikan kita.Suara tok sedap,bila tok baca Al-Quran anak-anak saya suka sangat masa dalam pantang.

Tok suka pakai inai,kalau dekat-dekat nak raya tu tok mesti giling inai.Anak-anak,cucu-cucu dan cicit tok pun tumpang sekaki.Maklumlah nak giling sendiri depa malas...ish-ishKalau ada anak cucu atau sedaramara yang kawin mesti diaorang minta tok buat kan inai dan pakai kan inai diaorang.


Saya sayang tok...semoga Allah panjangkan umur dan beri kesihatan yang baik utk nendaku
 Hajjah Mariam Haji Ahmad


No comments: